Op 11 juni 2010 ging ik voor het eerst betalen voor online muziek. Ik nam voor €4,95 per maand een abonnement op een Zweedse dienst: Spotify.
Nu, bijna zeven jaar verder is de dienst enorm veranderd. Niet alleen betaal ik twee keer zoveel voor het premium abonnement, ook zijn er geweldige applicaties voor desktop en mobiel, en is het zoeken én vinden van nieuwe muziek eenvoudiger dan ooit.
Dat laatste is wel een interessante. Spotify lanceerde een aantal maanden terug de ‘discovery weekly’ playlist, die op basis van je voorkeuren iedere week wordt voorzien van nieuwe muziek. Ook zijn er meedere ‘Daily mixes’ beschikbaar die worden samengesteld op basis van je luistergedrag.
Hiermee haalt Spotify een belangrijk probleem aan waar iedereen wel eens last van heeft: ‘wat moet ik luisteren’. De daily mixes werken perfect in de auto, of op de fiets: nooit meer nadenken, en nooit op een negatieve manier worden verrast met muziek waar je toch niet zo’n zin in hebt.
Voor de business van Spotify is het waarschijnlijk ook interessant, want Spotify kan hiermee nauwkeurig leren wat je voorkeuren zijn, en je ook nieuwe artiesten laten luisteren, zodat deze uiteindelijk ook geld beginnen te verdienen aan Spotify. Een veelgehoorde klacht in de muziekbranche was altijd dat de grote namen al het geld verdienden, maar dit lijkt Spotify nu met een hele gebruiksvriendelijke truc op te lossen.
In die zeven jaar heb ik er nog nooit ook maar één seconde bij stilgestaan om m’n abonnement op te zeggen, en dat vind ik een prestatie van formaat, zeker gedurende zo’n lange tijd.