Het was gisteravond weer een interessante race: Max klom van de zeventiende plek in no-time op naar plek 4, en had daar in de laatste rondes kans om Kimi Raikkonen in te halen. Dat lukte op het allerlaatste moment, in een bocht waarin dat eigenlijk helemaal niet kon.

Niet officieel kon ook, want direct na de race ontving hij voor die actie 5 seconde straf: genoeg om hem van het podium te halen.

Nu zou het allemaal best kunnen dat de regels dicteren dat coureurs op de baan moeten blijven. Dat deed Max bij de inhaalactie beslist niet: alle 4 de wielen waren naast de baan.

Maar er waren gedurende het hele weekend continue coureurs die naast de baan hun plek verdedigden of tijdens de kwalificatie zelfstandig van de baan reden. Dat krijg je natuurlijk ook snel ope en circuit als Austin, met z’n weide uitloopstroken.

De Fia en de baancommissarissen stonden in ieder geval voor gek, want iedereen was woedend. Dit is al de derde keer dat er gedoe is over Max en zijn rijstijl. Eerst ging het over ‘moving under braking’, een verdedigingsstrategie waarbij Max z’n auto (volgens het Ferrari duo) al remmend vóór de auto achter zich zou parkeren. Dat was gevaarlijk en mocht in vervolg niet meer. Vervolgens werd Max in Mexico van het podium gehaald, vermoedelijk door dezelfde persoon.

Dit seizoen kenmerkt zich al een aantal keer door vreemde situaties: Max die een drive-through krijgt voor z’n tik op Ricciardo, terwijl Bottas dit ongestraft in zowel Barcelona als Baku doet.

Het is natuurlijk nogal wat als een jonkie een aantal keer de regels van de sport volkomen opnieuw definieert. Niet als een brave matroos in een optocht van 20 wagens wil rijden en zich desnoods met ellebogen naar voren duwt.

Als de FIA niet leert leven met dat gegeven dan komt er een moment dat mensen de sport echt een rug toekeren. Dan kun je wel praten over stratencircuits in Las Vegas of New York: maar dan moet er ook wel écht geraced kunnen worden. Het liefst door coureurs. En niet als parade. Of als jurysport. Want van de situatie zoals die gisteren ontstond in Austin snapt helemaal niemand iets.