Ik kreeg een boete omdat ik zwart reed. Dat was terecht: ik was m’n OV kaart vergeten en gokte erop dat ik in het twee-minuten durende traject niet gecontroleerd zou worden, zoals in 99,9% van alle gevallen niet gebeurde. Er stond mij echter een actieve Arriva conducteur op te wachten die een boete uitschreef van €52,-. Ik vond dat bij het uitstappen nogal hoog, en ik was verontwaardigd. Bij de balie van Arriva – you never know – zei de man echter dat Arriva die boetes niet bedacht, maar dat dit de overheid was. Hij zei het op een nogal samenzweerderige toon, waardoor ik min of meer aannam dat dat onzin was: de Arriva en NS konden toch prima zelf boetes bepalen?
Toch leerde een snelle Google zoekopdracht me dat er inderdaad een wettelijke boete is van €50,-
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen in de trein boetes kregen. Net goed, dacht ik vaak. En soms vond ik het ook sneu: oude mensen die de werking van de OV chipkaart niet begrijpen, mensen die hun kaart domweg kwijt zijn in hun tas.
Maar €50,-. Dat is wel fors. Sowieso zijn de meeste boetes in Nederland behoorlijk opgelopen. Parkeren op een invalideplaats? €370,-Door rood rijden? €230,- euro. Claxoneren op niet-toegestane wijze? €90,-.
Gek genoeg kost bijvoorbeeld iets als 20 kilometer te hard rijden in de bebouwde kom je €149,-. Dat valt me dan weer mee.
Er zijn natuurlijk situaties waarvan de boete niet hoog genoeg kan zijn, zoals alcohol achter het stuur, of bellen. De minimale boete van die eerste is €324,- en die van de tweede €230,-
Allemaal flinke boetebedragen die misschien een afschrikwekkend effect hebben, maar toch ook veel verontwaardiging oproepen. Ik kan die boete wel betalen, en het was 100% terecht dat ik m kreeg. Maar als je het toch al niet zo breed hebt kan zo’n boetebedrag echt pijn doen. Dan is het veel pijnlijker allemaal, en dat is toch raar.