De afgelopen jaren is de winter niet meer zo saai voor fietsers. Er is al een aantal jaar een ware indoor-wietsrevolutie aan de gang. Onder aanvoering van Zwift. In deze gids leg ik je uit hoe je aan de slag kunt met Zwift.

Inleiding

Zwift is feitelijk een massive multiplayer online game: een MMO en stelt je in staat via een app te fietsen in virtuele werelden. Door middel van slimme stukjes hardware simuleer je het parcours: wanneer het in de game omhoog gaat zul je dus harder moeten trappen.

Slimme trainers

Om hier mee aan de slag te gaan heb je een slimme trainer nodig: een stuk hardware waar je het achterwiel van je fiets op plaatst.

De eerste vraag die ik had toen ik op zoek ging naar zo’n smart-trainer was de vraag welke ik t best kon kopen. Je hebt basaal gezien ongeveer drie opties:

Basic (band-aangedreven) trainers, startend vanaf zo’n €250,-


Met deze trainers klik je je achterwiel tegen een rol aan die weerstand bied. Het is aan te raden om dan ook te kiezen voor een trainersband want hierdoor slijt je band wel een stuk sneller.

Direct Drive fietstrainers, vanaf zo’n €599,-

Met deze trainers haal je het achterwiel uit je racefiets en klik je je ketting in een casette welke via een asje aan een groot (en zwaar) vliegwiel vast zit.

Complete oplossingen, zoals Peloton of spinning-fietsen

Deze optie viel voor mij vrij snel af vanwege het prijskaartje, bovendien leek het me fijn genoeg om op m’n eigen fiets te kunnen blijven fietsen.

Eén van de aandachtspunten is nog de hoeveelheid ruimte. Want hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig om een beetje lekker te fietsen? De trainersmat is 174 centimeter lang en 74 breed. Hier kan je fiets normaliter prima op staan maar je moet natuurlijk ook nog kunnen op- en afstappen. Daarbij raad ik je aan om je machine in een ruimte te zetten waar het ofwel koel is, ofwel minimaal een raam open kan.

Ik moet bekennen dat ik vrij lang over deze keuze heb gedaan, niet in de laatste plaats omdat ik €599,- nog vrij veel geld vond, en ik niet zeker wist of ik het ook echt leuk genoeg vond. Daarbij kwamen er nogal wat kosten van zaken die je toch ook nodig hebt. In totaliteit was dit mijn bonnetje:

Totaal prijskaartje: €678,50! Oei, dat is nog wel vrij veel geld, toch?

Een aantal dagen later stond er een vrij grote (en zware!) doos op me te wachten met al deze spullen en kon ik aan de slag met het monteren.

Ik moet bekennen dat ik niet vreselijk veel zin had in deze klus, want het leek me behoorlijk ingewikkeld en ik ben niet echt heel erg handig maar alles bleek nogal mee te vallen. Tacx stuurt een vrij aardige handleiding mee en de enige moeite die je eigenlijk echt hebt is om het zware gevaarte op de mat te krijgen.

Er is een steek-asje meegeleverd die je door de casette en de machine zelf steekt. Vervolgens kun je met je nieuw gekochte tool de casette vastklikken. Dan alleen nog fiets + ketting erop (even vieze handen) en klaar is Kees! Ik was zelf in ongeveer 40 minuten klaar.

Goed, de hardware was geinstalleerd, nu de software nog. Het was vanaf het begin m’n idee om met Zwift te beginnen en de iPad app is een goede stap (mits je een iPad hebt). Je maakt hierop een account en kunt een maand gratis beginnen met trappen. Hierna kost het abonnement €15,- per maand. Nogal fors, maar soit: dit bedrijf moet natuurlijk ook ergens van leven en je goede conditie mag wat kosten, toch? 😉

Qua setup met je scherm zijn er ook nogal wat mogelijkheden: je kunt je monitor scherm ergens voor je stuur plaatsen, of bijvoorbeeld de Apple TV gebruiken in combinatie met een televisie. Ik vind het wel praktisch om lekker dicht bij het scherm te blijven en heb daarom een iPad houder gekocht voor op het stuur. Na het afklikken van m’n fietscomputer (doet toch niks als je stilstaat) paste dit keurig, en de iPad blijft verrassend stevig vaststaan.

Dan de fiets-ervaring zelf, want hoe fietst het stationair? Nou, best heel behoorlijk.

De trainer is hoorbaar, maar niet echt luidruchtig en geeft een beetje het geluid van pak m beet de vaatwasser in de hoofdwas.

Wel viel me na de eerste rit al op dat je flink gaat zweten, zet de trainer dus in een ruimte waar een raam, of deur open kan. En neem een handdoekje mee. Ik heb vrij veel adviezen gezien om er ook een staande ventilator naast te zetten voor een beetje verkoeling, ik denk dat ik dat deze winter ook doe. Zeker als het buiten niet te warm is zijn deze goed verkrijgbaar en niet zo duur.

Wat is het oordeel na ongeveer 600 kilometers binnen? Nou, dat Zwift en een smart trainer een uitstekende combinatie vormen om af en toe even lekker de benen los te fietsen in de herfst en winter. Ik ben een nogal casual fietser dus ik ben niet zo geneigd om aan alle competitie-zaken mee te doen die ook met Zwift kunnen, maar als je dit leuk vind dat kun je daar eens naar kijken.

Klein voordeel van een Smart Trainer is ook dat de barriere om te gaan fietsen beduidend kleiner is: kleren aan, schoenen aan, bidon vullen, handdoekje mee, oordopjes in en knallen maar. Geen fiets die uit de schuur moet of banden die opgepompt moeten. Geen helm nodig. Geen gevaarlijke situaties met auto’s uit zij-weggetjes: gewoon lekker trappen. Maar dan binnen.